Khamis, 15 Mac 2012

Orang meninggal dunia sama dengan haiwan? perlu baca doa kah?

          Cerita ini aku kongsikan ketika aku berumur enam tahun. Aku ada seorang adik lelaki yang sebaya dengan aku. Orang selalu mengatakan kami dua orang ini pasangan kembar..tapi sebenarnya kami cuma lahir pada tahun yang sama sahaja, aku lahir awal tahun dia lahir akhir tahun. Adik aku tu lelaki meskipun begitu kami sangat rapat boleh bermain bersama dan bertukar-tukar permainan kami. Bila aku ajak dia main masak-masak dialah jadi pelanggan aku begitulah juga adik aku tu..bila dia main lori-lori aku pun ikut juga main lori-lori atau kereta-kereta. Masa zaman kecil aku tu kami suka main kereta "Proton saga" maklumlah masa tu baru diperkenalkan "Proton Saga" jadi tidak hairanlah kanak-kanak seperti kami berimaginasi mempunyai kereta sendiri juga. Ketika ini kami telahpun bersekolah di Taski Abim, tadika ini lebih kepada keagaamaan bermacam-macam jenis doa yang kami hafal antaranya doa ketika masuk dan keluar tandas, doa makan dan lepas makan, doa tidur dan bangun tidur, doa mengenakan pakaian, doa ketika petir, doa ketika belajar dan banyak lagi doa yang kami belajar untuk di aplikasikan sepanjang hari.
          Satu hari, kami berdua telah di bawa oleh mak dan bapa pergi ke tempat nenek saudara kami meninggal dunia di Kg Batu 2 Tawau. Ketika itulah buat "PERTAMA KALI nya" aku melihat orang meninggal dunia. Kami berdua sibuk memerhatikan suasana sekeliling kami. Orang dewasa kebanyakkannya sedang menangis. Masa itu kami tidak begitu mengenal makna perpisahan. Ketika orang datang bertandang mesti membacakan doa ada juga yang sambil menangis. Masa itu aku anggap semua doa sahaja seperti yang sedang kami belajar masa di Tadika Taski Abim.Sekarang baru aku tahu sebenarnya orang-orang yang menziarahi orang meninggal itu membacakan yasin. Mak turut menangis dan membacakan doa bermacam-macam soalan yang timbul di benakku..kata mak orang meninggal mesti di tanam dan kita mesti rajin-rajin bacakan mereka doa.
        Di sini lah bermula ceritanya.jeng jeng jeng..Cik Lan (adik mak merupakan pakcik aku) kami masa budak-budak tidak pandai sebut pakcik jadi sampailah tua bangkak ni kami panggil pakcik aku tu "Cik Lan". Pak cik aku masa tu dia bujang lagi dia memelihara seekor kucing namanya si Tompok. Si Tompok ni comel sangat gemuk lagi malah sampai sekarangpun pakcik aku tu suka memelihara kucing. Satu hari, si Tompok mati dan ketika itu aku bersama adik aku jugalah yang menemui si Tompok dibelakang rumah kami kepalanya hampir putus, tragis jugalah kematian si Tompok ni..sebab kematian kami tidak ketahui kami cuma andaikan bergaduh sama anjing maklumlah budak-budak.
        Arwah atuk aku segera mengebumikan si Tompok dan disaksikan oleh kami. Masa itu kami beranggapan kematian si Tompok sama seperti nenek saudara kami yang telah meninggal dunia,setiap yang mati itu mestilah dibacakan doa begitulah perspektif kami semasa budak-budak. Akhirnya, si Tompok pun selamatlah dikebumikan di belakang rumah tempat pelupusan sampah kami. Aku bersama adikku lebih "glamor" dipanggil si Edeng segera mangambil buku "Alif ba ta " kami dan buku doa Taski Abim untuk bacaan doa untuk arwah si Tompok hihiihi..aku segera mengatur langkah dengan mengambil air di cerek dan memasukkan bunga kertas mak aku yang kami petik bersama untuk di siram di kuburan si Tompok.
        Errrmmm...masih segar dalam ingatanku masa itu aku mengenakan tudung warna ungu aku kecil jak tudung ku sesuailah dengan umurku masa itu. Manakala si Edeng siap dengan berkopiah putihnya. Kami pun membaca doalah betul-betul di hadapan kuburan si Tompok yang comel itu. Selepas membaca doa, akulah orang pertama yang menyiram kuburan si Tompok dengan perasaan hiba, si Edeng pun sama turut merasai kesedihan itu dia juga menyiram kuburan si Tompok dengan air penuh satu cerek itu. Tiba-tiba!!...arwah atuk aku datang dengan wajah yang bengis sehingga keningnya kelihatan bersambung saja. Anak bertuah betul!!sambil melemparkan kayu ke arah kami sebagai amaran kepada kami dari tingkahnya arwah atuk aku sengaja melempar kayu itu tidak kuat mungkin dikhuatiri akan membahayakan kami pula.
        Aku dengan si Edeng lari lintang pukang dengan buku "alif ba ta" dan buku doa kami, aku pula lari sehingga berterbangan dengan tudung unguku yang comel sehingga cerek tadi kami tinggalkan. Kami tidak tahu salah kami..kami rasa kami sudah membuat kebaikan dan mengharapkan pahala tapi sebaliknya kami dimarah pula. Kami memerhatikan arwah atuk aku dari tingkap dapur, arwa atuk sedang menggali semula kuburan si Tompok. Bila atok naik ke rumah kami rasa sedikit gerun lantas atuk pun memberitahu lain kali orang meninggal sahaja boleh dibacakan doa dan jangan siram kuburan si Tompok lagi nanti bau bangkainya terhidu lagi dan atuk memberitahu dia terpaksa menggali kuburan si Tompok dengan lebih dalam lagi agar bau bangkai kucing itu tidak terhidu lagi. Kini arwah atuk pun tiada lagi hanya tinggal kenangan saja dan sebagai nukilan serta kenangan manis untuk aku...
     
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan